Wednesday, November 5, 2008

Perjalanan Terakhir Sang Pemburu Syurga

Penulis pada hari ini mendapat maklumat dari rakan-rakan di Indonesia tentang keadaan & kondisi ketiga-tiga pengebom di Bali iaitu Imam Samudra, Amrozi dan Mukhlas yang telah dihukum mati beberapa hari yang lalu. Mereka yang terkenal dengan jolokan 'Pemburu Syurga' itu begitu gembira dengan keputusan hukuman tersebut kerana cita-cita murni mereka untuk bertemu Khaliq dalam keadaan mempertahankan Agama Allah ini bakal terlaksana.

Mungkin sukar untuk dimengertikan akan rasional tindakan mereka. Akan tetapi perlu diingat bahawa tindakan mereka itu berdasarkan ijtihad semasa yang mereka nampak & mereka rasai dalam konteks tempat mereka. Justeru pada penulis, sebagai rakan pejuang yang sama-sama berada dalam landasan perjuangan untuk menegakkan kebenaran, tindakan yang telah mereka ambil haruslah dihormati. Bagaimana kita di Malaysia merasai bagaimana sukarnya untuk menegakkan kebenaran & keadilan di sini, begitulah juga kondisi mereka yang pada hemat penulis, pasti berhadapan dengan kesusahan yang terpaksa ditempuh untuk menghalang kebatilan dari berleluasa, bahkan mungkin lebih sukar.

Oleh yang demikian, penulis berharap agar Imam Samudra, Amrozi dan Mukhlas mendapat apa yang dihajati di akhirat kelak. Sejujurnya dari penulis sendiri, memang apa yang diperjuangkan selama ini tidak lain dan tidak bukan hanyalah mengharapkan keredhaan Allah semata-mata. Mungkin tidak sealiran dengan metod perjuangan seperti yang dipilih oleh Pemburu-pemburu Syurga ini. Tapi dari sudut pengakhirannya, penulis, Imam Samudra, Amrozi dan Mukhlas berkongsi matlamat perjuangan yang sama iaitu ALLAH dan 'tempat berehat' yang sama iaitu SYURGA. Wallahua'lam...

No comments: