Friday, April 10, 2009

Akhirnya Najib akui ‘politik lama’ punca kekalahan UMNO/BN

Kuala Lumpur 10 April 12.28pm | Ekoran Perdana Menteri ke-6 mengaku pendekatan ‘politik lama’ sebagai punca kekalahan UMNO/BN di Parlimen Bukit Gantang dan Dun Bukit Selambau semalam, Presiden PMiUM meminta semua pihak memperkasa ‘politik baru’.

Kata Shazni Munir Mohd Ithnin, pengakuan tersebut melambangkan bahawa Dato’ Seri Najib Tun Razak sedang memperkasa ‘politik baru’ dalam UMNO sendiri sekarang.

6Dato’ Najib pun sudah akui ‘politik lama’ punca mereka (UMNO/BN) kalah di ‘Dua Bukit’ tersebut. Saya yakin, UMNO sedang usaha perkasa ‘politik baru’. Jadi, tidak dapat tidak pihak lain termasuk kita (PMiUM) sendiri perlu lebih perkasa bermula sekarang,” ujar Shazni.

Beliau turut menyifatkan amalan ‘politik lama’ seperti perkauman sempit, rasuah, ugutan, sekatan ke atas media dan kudeta bakal dimusuhi oleh rakyat disebabkan amalan ‘politik baru’ ini.

Semalam, myMetro melaporkan Najib menegur amalan ‘politik lama’ UMNO dalam persekitaran yang baru.

Kalau lihat pilihan raya di dua bukit (Bukit Gantang dan Bukit Selambau), lihat parti lain, guna metodologi baru tapi UMNO dan BN guna metodologi lama,” jelas Najib.

Sepatutnya, apabila persekitaran berubah, kita perlu mengubah metodologi dan sebagai satu parti dan kerajaan, kita mesti bawa perubahan,” katanya lagi semasa berucap di Majlis Kesyukuran Sempena Perlantikan Perdana Menteri baru di Putrajaya.

Kenyataan Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMiUM) disampaikan melalui telefon kira-kira jam 9.30 pagi tadi. -mahasiswakini.com

No comments: