Monday, August 3, 2009

'Ops Lalang' Di Zaman Najib

Buletin Utama jam 8 malam di TV3 td benar-benar mengingatkan penulis akan penahanan beramai-ramai sewaktu Ops Lalang sehingga mencatat angka penahanan politik yang paling ramai dalam sejarah Malaysia.

Berita yang dipaparkan benar-benar berbaur pembohongan & penyelewengan fakta. Adakah adil, segala kekecohan dibebankan seluruhnya pada pundak para demonstran, sedangkan pihak polis & FRU lah yang memulakan segala onar & perasaan tidak puas hati. Penulis cukup optimis, jika pasukan polis benar-benar bertindak untuk menjaga keamanan & menjauhi sebarang tindakan provokasi, pastinya tidak berlaku segala kekecohan seperti waktu tersebut.

Bahkan penulis sama sekali tidak faham, apakah sebabnya mereka beria-ia menahan sejumlah orang lagi yang kononnya untuk menyiasat penganjur demonstrasi tersebut. Nak tahan semua sekali di bawah Akta Polis kah?

Jika itulah kondisinya, pada penulis tidak ada bezanya pemerintahan Najib Tun Razak dengan PM-PM sebelum ini. Sudahlah tidak mahu berhujah secara ilmiah tentang akta drakonian ini, bahkan memaksa pula rakyat yang cerdik ini untuk menerima bulat-bulat segala yang datang daripda pemerintahan tanpa sebarang pertanyaan. Inikah yang mahu dibuktikan dengan gagasan 1Malaysia?

Penulis suka untuk mendengar sejauh mana penghujahan pihak kerajaan dalam membentangkan pindaan ISA ini di parlimen nanti. Penulis benar-benar ingin mendengar ustaz-ustaz yang duduk dalam pentadbiran kerajaan berhujah dari sudut mana ISA ini dibenarkan mengikut saluran syara'. Dan mengikut pengkisahan sirah mana mereka mengambil isinya untuk menggagaskan undang-undang rimba ini.

Cuma pada penulis, Najib & Hishammudin perlu matang dalam menangani isu ini. Jangan terus-terusan ingin bertindak seolah-olah mereka 'tuhan' di bumi Malaysia ini. Ingat juga bahawa kekuasaan yang perolehi sekarang ini ibarat telut di hujung tanduk, yang bila-bila masa boleh pecah.

Janganlah berpura-pura untuk bertindak seolah-olah mereka mendahulukan rakyat, akan tetapi pada hakikatnya mereka membontotkan kepercayaan rakyat & langsung membunuh saki-baki harapan veteran-veteran UMNO yang masih mahu melihat suatu pembaharuan dalam UMNO sendiri.

Jika tidak, pada penulis UMNO perlu bersedia untuk menjadi pembangkang pula di Dewan Rakyat pada penggal yang akan datang. Itupun kalau Pakatan Rakyat mampu meraih kepercayaan rakyat dengan solid. Jika tidak, jangan pelik jika seandainya rakyat pada 20 ke 30 tahun akan datang sudah tidak berminat untuk memilih kepemimpinan negara ini lagi...

No comments: