Tuesday, April 14, 2009

Intellectual Discourse Dalam MPI

Semalam, pada hari Isnin, 17 Rabiulakhir 1430H, penulis telah menghadiri Mesyuarat Majlis Perundingan Islam (MPI) Kali Kedua yang dipengerusikan oleh Menteri Di JPM (Hal Ehwal Agama) yang baru, Senator Mejar Jeneral (B) Jamil Khir Bahrom.

Sebelum itu, untuk makluman semua, Presiden PMIUM merupakan perwakilan tetap yang terlibat dalam meeting board tersebut, di samping beberapa orang mufti-mufti negeri seperti SS Dato’ Harussani & SS Dato’ Noh Gadot serta ilmuan-ilmuan Islam tersohor tanah air seperti Syed Ali Tawfiq Al-Attas & Siddiq Fadhil.

Banyak hal-hal penting dalam kerangka agama yang diperbincangkan, meliputi aspek undang-undang, dakwah, pendidikan & sosial. Dan sesuatu yang menggembirakan penulis apabila mereka yang hadir dalam intellectual discourse tersebut tidak hanya memberikan idea yang biasa-biasa, namun sesuatu yang boleh penulis sifatkan sebagai sesuatu yang ‘luar orbit’, seperti penubuhan pusat pemulihan dadah yang berorientasikan kaedah Islam & penyaluran wang zakat secara terus untuk pemberian aset tetap kepada golongan mualaf seperti rumah flat untuk memudahkan urusan kehidupan mereka.

Tidak dinafikan juga ada yang mengkritik polisi-polisi kerajaan sebelum ini, tapi secara umumnya lebih banyak memberikan buah idea yang sifatnya membina, dengan harapan kepimpinan yang baru ini bakal membuat anjakan paradigma yang luar biasa.
Tidak ketinggalan juga di peringkat PMIUM yang menggesa supaya sudah tiba masanya Islam lebih bersifat inklusif, bukan eksklusif. Maknanya, penyaluran maklumat tentang Islam benar-benar masuk kepada rakyat dengan pelbagai cara yang catchy, sehingga ianya menjadi satu fenomena yang ajaib, tidak hanya program yang bersifat syok sendiri & untuk kelompok tertentu sahaja.

Dan lagi, PMIUM juga menggesa supaya diadakan medan dialog terbuka antara figure-figure Islam yang tersohor di negara ini dengan NGO-NGO & pertubuhan-pertubuhan yang masih kabur dengan content Islam. Hal ini sangat membantu sebenarnya perkembangan Islam di negara ini kerana masyarakat hari ini lebih berminat dengan medan debat & dialog intelek secara terbuka.

Ada juga di kalangan perwakilan yang menegur kecenderungan media yang lebih banyak mensensasikan kes-kes penceraian kalangan artis. Hal ini pada hemat mereka ialah sesuatu yang tidak sihat, tambahan pula hal penceraian ialah perkara halal yang sangat dibenci oleh Allah S.W.T.

Lebih merisaukan, jika seandainya muda-mudi yang berkahwin pada usia muda (hakikatnya memang ramai pada waktu ini) menganggap penceraian itu sebagai suatu trend yang biasa bagi sesebuah perkahwinan. Lebih parah jadinya.

Banyak lagi yang diperdebatkan dalam mesyuarat tersebut, khususnya dalam hal pentafsiran Islam di sisi perlembagaan & pewartaan undang-undang yang menjadi benteng kepada Islam. Ini juga disentuh oleh PMIUM dengan menggesa supaya kepimpinan negara lebih berani & proaktif supaya masyarakat memandang Islam itu boleh dilihat dalam batang tubuh pemimpin negara.

Akhirnya, tahniah penulis ucapkan kepada kepimpinan menteri yang baru ini (Senator Mejar Jeneral (B) Jamil Khir Bahrom) kerana melibatkan secara terus intelektual agama dalam perbincangan kali ini. Dan besarlah harapan di peringkat PMIUM agar segala yang dibincangkan dalam mesyuarat tersebut dapat dilaksanakan di seluruh peringkat dengan diterajui oleh kerajaan yang bari ini. Jika itu berlaku, penulis tidak nampak kenapa rakyat perlu menolak kerajaan yang ada sekarang di masa akan datang.

No comments: