Wednesday, July 29, 2009

Badan siswa UM ‘bersepai’ jatuh bangunan flat (tajuk dari mahasiswakini.com)

Takziah penulis ucapkan kepada keluarga mendiang Tan. Sedih sebenarnya penulis tatkala mendapat khabar daripada Pengerusi Biro Penginapan Kolej Kediaman & Luar Kampus MPMUM, Sdr Fadzil Jamal berhubung kematian Tan, mahasiswa dari Muar, Johor pada hari Isnin yang lalu.

Tidak dapat penulis bayangkan keadaan kematian mendiang sewaktu mula-mula ditemui. Pastinya dahsyat & merundung tangisan serta rasa sebak sesiapa sahaja yang mula-mula menjumpai mayat mendiang.

Akan tetapi, penulis lebih risau keadaan keluarga mendiang dalam menerima berita ini. Mereka juga tentunya tidak dapat menerima kematian mendiang yang begitu tragik. Dan pelbagai soalan yang akan menerjah pemikiran mereka tentang sebab musabab di sebalik kematian yang menggemparkan tersebut.

Banyak teori-teori yang dikemukakan terhadap kematian mendiang. Ada yang mengatakan tindakan itu disebabkan tekanan perasaan, kecewa, dan lain-lain lagi. Namun tidak kurang juga yang menganalisis bahawa ada kemungkinan besar kesnya sama dengan Teoh Beng Hock. Namun pada penulis, kita serahkan kepada pihak yang berkenaan untuk menyiasat.

Dan dalam hal ini pada hemat penulis ialah, kita seharusnya memandang tragedi ini dalam konteks yang lebih luas. Perlu pada penulis untuk kita memikirkan kembali kandungan silibus wajib universiti yang berpaksikan kepada perpaduan pada waktu ini.

Ianya tidak salah, namun di sana ada keperluan yang lebih mendesak untuk ditambah pemfokusan terhadap sahsiah, akhlak & norma-norma moraliti yang boleh membantu mahasiswa dalam mengawal & memandu diri mereka. Ianya boleh disampaikan samada terus pergi kepada elemen akhlak & tasawuf seperti yang terkandung dalam agama Islam, ataupun mengambil kandungan-kandungannya secara tidak langsung.

Dan unsur-unsur tekanan dalam sistem pembelajaran hari ini juga perlu dinilai semula. Peperiksaan itu penting, namun jangan segalanya berpaksikan pada peperiksaan yang menjurus pada subjek yang diajar semata-mata. Perlunya kita melihat kembali domain-domain insaniah yang penting untuk dinilai juga di samping peperiksaan yang biasa.

Ianya secara langsung boleh mengurangkan tekanan terhadap mahasiswa & pada masa yang sama mereka merasakan perlunya mereka bersahsiah dengan sahsiah yang terpuji kerana itu juga termasuk dalam 'peperiksaan'. Memang kelakar bunyinya, namun bolehlah difikir-fikirkan... Wallahua'lam...

No comments: