Monday, August 10, 2009

Aku Dilanda Kegilaan Berdakwah!

Entah kenapa, penulis semenjak 2 menjak ni menjadi terlalu obses untuk berbicara tentang Islam dengan semua kenalan yang penulis jumpa. Ini termasuklah dengan kawan-kawan yang non-muslim juga.

Bahkan ketika memulakan mesyuarat dengan teman-teman yang non-muslim pun, penulis sebagai pengerusi pada kebiasaanya tidak ragu-ragu untuk memulakannya dengan bacaan Al-Fatihah. Tidak kurang juga yang terkejut tatkala penulis memberikan salam kepada seluruh teman-teman, termasuklah yang non-muslim.

Tidak sekadar itu, semacam ada satu kekuasaan yang menjalari urat nadi ini untuk untuk mengedar apa sahaja risalah tentang Islam ketika menghadiri sesi kuliah & tutorial di dalam kampus.

Dan ketika duduk-duduk sambil sembang-sembang dengan kawan-kawan di luar circle PMIUM pun, entah kenapa ada sahaja point tentang Islam yang terungkap secara spontan. Bahkan pagi tadi pun baru sahaja penulis bersembang hampir 2 jam lebih dengan kenalan non-muslim dalam topik yang agak berat juga iaitu isu murtad & kepimpinan Islam.

Bila diingat-ingat kembali, mungkin keadaan yang spontan ini ada kena-mengena dengan cabaran seorang teman dari luar Malaysia yang mencabar penulis untuk mengIslamkan, paling kurang dalam hidup ini, seorang. Katanya, anak-anak muda yang terlibat dengan gerakan Islam di tempatnya sentiasa berlumba-lumba untuk mengIslamkan seramai mungkin manusia yang mereka jumpa, sehingga ianya semacam suatu trend dalam target dakwah mereka.

Dan sepanjang seminggu ini jugalah penulis benar-benar seronok apabila ada yang berjanji untuk berjumpa lagi, khusus untuk membincangkan aspek-aspek yang fundemental dalam Islam, khasnya yang menyentuh persoalan iman & syahadah.

Mungkin inilah hikmahnya apabila kita terlibat dalam gerakan anak muda Islam. Baik tarbiyah, siasah dan dakwah dirasakan sungguh menyeronokkan walaupun ketiga-tiganya ada value yang tersendiri.

Ya, antara sedar ataupun tidak, diri ini benar-benar mengharapkan agar 'bius dakwah' & elemen-elemen nikmat yang telah meresapi diri ini tidak akan hilang kebasnya. Biarlah diri ini terus kebas dalam kenikmatan berdakwah yang tiada tolok banding seronoknya...

No comments: