Sunday, August 16, 2009

Sepintas Lalu Buat Ketamadunan Baru Malaysia

"Biology requires sex to create a child. Civilization requires marriage and a family to raise that child." -Charles E. Corry, Ph.D.-

Pembacaan penulis akhir-akhir ini tentang ketamadunan ternyata memberikan sesuatu sisi pandang yang berbeza tentang Malaysia. Jika sebelum-sebelum ini kita disogokkan dengan 'aim' untuk meletakkan Malaysia sebagai sebuah negara maju, ternyata setelah penulis kaji melalui pembacaan-pembacaan, ianya merupakan suatu matlamat yang 'kecil' & impaknya tidak ke mana jika diteliti secara lebih mendalam.

Dua buku yang sempat penulis bedah ternyata memberikan penulis suatu dimensi baru untuk masa depan Malaysia. "The Story of Western Civilization: How Civilization Began" oleh -Alan W. Riese & Herbert J. Lasalle- serta buku "Civilization and Its Enemies: The Next Stage of History" oleh -Lee Harris- telah 'mengajar' penulis kesan-kesan pembangunan negara yang dibina di atas nilai-nilai meterial semata-mata.

Huraian yang diberikan ternyata merupakan suatu kajian yang mendalam tentang Ketamadunan Barat yang tidak memberikan kebaikan dari sudut pembangunan manusia sehingga tamadun ini menjadi 'fitnah' kepada ketamadunan dunia secara keseluruhannya.

Kejatuhan tamadun-tamadun yang dibina di atas asas yang kukuh seperti Tamadun Kekhilafahan juga dikupas secara detail tentang punca-punca besar tamadun ini runtuh. Antaranya yang paling besar ialah keintegritian pemimpin dalam memegang nilai-nilai agama (Islam) & keobsesan dengan pembawaan negara-negara luar yang dilihat 'lebih bertamadun' telah mengundang bencana kepada mana-mana tamadun yang dibina walaupun pada permulaannya ianya berdiri di atas tapak & asas yang kukuh.

Tamadun Rom & Yunani juga dikaji secara analitikal dengan melihat kepada punca-punca kejatuhannya yang lebih bersifat bottom-up apabila rakyatnya dibiarkan terumbang-ambing keadaannya sehingga mereka tidak kisah dengan negara yang didiami. Kelalaian terhadap pembangunan negara, ditambah dengan serangan pemikiran, kepercayaan & paradigma dari luar, telah menyebabkan tamadun ini runtuh menyembah bumi.

Sekadar menyinggung kondisi di Malaysia, suatu identiti yang jelas dengan tidak berkiblatkan pada mana-mana blok dengan obses ketika ini, wajar diambil secara kritikal. Sememangnya ianya merupakan suatu hal yang terbaik, tatkala Malaysia tidak hanya sekadar berpada dengan pendekatan ekonomi ala Kapitalisme & Sosialisme semata-mata, bahkan secara realitinya Malaysia harus mencipta suatu pendekatan ekonomi yang lebih menyeluruh, dengan mampu memecut keampuhan tunjangnya secara radikal & memelihara kesejahteraan rakyat secara praktikal.

Liberalisasi ekonomi merupakan sesuatu yang sihat buat Malaysia. Namun nasihat penulis, Malaysia harus menumpukan kepada liberalisasi domestik terlebih dahulu, barulah kita mempunyai 'taring' untuk bersaing dalam liberalisasi ekonomi di peringkat global.

Namun apa yang lebih utama, melalui penekanan dalam kedua-dua buku yang penulis baca, segalanya tentang negara & tamadun ini tetap berpaksikan kepada pemerintah. Kekuatan pemerintah pastinya menjadi kekuatan dalam mana-mana ketamadunan.

Tuntasnya, keadaan ini telah menjadi bukti bila mana Allah S.W.T menceritakan perihal pemerintah Zulqarnain di dalam Surah Al-Kahfi, pada ayat 83-98...

No comments: