Thursday, August 13, 2009

Menteri Kesihatan Harus Meletak Jawatan



Begitulah tajuk berita yang paling terkini tentang keadaan wabak yang sedang berleluasa di Malaysia sekarang ini. Keadaanya sangat kronik, walaupun cara diberitakan di media arus perdana seperti TV3 & Utusan Malaysia seolah-olah semacam ianya 'terkawal' & 'tidak ada apa-apa'.

Penulis kadang-kala keliru dengan tindakan pihak kementerian dalam usaha mereka untuk menangani keadaan ini. Semacam suatu tindakan 'try & error' yang dilakukan, tanpa benar-benar menerangkan kepada rakyat suatu plan atau manual tindakan yang lengkap di pihak mereka untuk menghentikan jumlah kematian yang semakin meningkat ini.

Penulis merasakan bahawa tindakan daripada pihak kerajaan untuk mengawal wabak ini sebagai suatu tindakan yang sangat lembab & sangat perlahan untuk membendung kadar kematian.

Terma-terma seperti 'usaha sedang dipergiatkan', 'rakyat diseru untuk bersama kerajaan dalam menangani wabak ini', semacam suatu alasan politik untuk melihatkan yang kerajaan 'telah melakukan sesuatu'. Namun pada hakikatnya, itulah terma-terma yang telah meneruskan kadar kematian yang semakin meningkat ini, tanpa sedikitpun mampu menjernihkan keadaan.

Penulis ingin bertanya, rendah sangatkah nilai nyawa rakyat sehingga diperbodohkan dengan retorik-retorik yang sedemikian rupa? Adakah disebabkan tiada 'orang besar' yang dijangkiti wabak ini telah memberi keselesaan besar kepada pihak kerajaan untuk bertindak tanpa suatu plan pengurangan yang lengkap & sempurna?

Kepada pihak kerajaan, 44 nyawa bukanlah suatu nilai yang kecil-kecil anak. Bahkan kalau 1 nyawa sahaja pun yang terkorban, ianya sudah merupakan sesuatu yang tidak wajar & tidak boleh diterima.

Ianya bertitik tolak di atas faktor bahawa negara kita bukanlah negara yang mundur, yang tidak mempunyai apa-apa fasiliti & kepakaran yang boleh membantu. Akan tetapi Malaysia ialah sebuah negara membangun yang cukup terkedepan dalam segenap aspek.

Justeru, penulis sememangnya melihat bahawa pihak Menteri Kesihatan harus mengambil tanggungjawab di atas kegagalan ini & meletakkan jawatan dengan kadar segera. Seterusnya, penulis juga menuntut agar pihak kerajaan menyediakan suatu manual yang lengkap, yang diyakini dapat membendung jumlah kematian yang diakibatkan oleh wabak ini. Titik.

No comments: