Saturday, July 11, 2009

Dan Apabila UNISEL Bersuara

Saya cukup terkejut dengan pendirian mahasiswa-mahasiswa UNISEL & pensyarah-pensyarah mereka tentang pendirian mereka berhubung kedudukan Rosmah Mansor sebagai Canselor di universiti tersebut (klik di sini).

Inilah pertama kali saya lihat suatu penentuan sikap yang cukup berani oleh kelompok mahasiswa. Masakan tidak, UNISEL yang sebelum ini tidak begitu tertonjol dalam aspek aktivisme kemahasiswaan, boleh pergi sejauh itu dalam menyatakan ketidakpuasan hati mereka.

Mungkin ada sesuatu yang boleh dipelajari oleh kampus-kampus besar, khususnya UM sendiri dalam menyatakan pendirian mereka berhubung isu-isu yang menyentuh hal sosial & kepentingan umum secara keseluruhannya.

Saranan saya buat seluruh insan yang bergelar mahasiswa, keluarlah dari kepompong keselesaan yang telah sekian lama memandulkan suara kita. Janganlah menjadikan alasan 'bersyukur dengan PTPTN & JPA' untuk terus melihat negara ini dalam keadaan yang sangat buruk.

Dan buat kesekian kalinya, saya mengangkat tabik hormat kepada mahasiswa UNISEL yang tindakan aktivismenya, jauh melangkaui mahasiswa-mahasiswa di kampus-kampus perdana. Tahniah UNISEL...

No comments: